Fem Financial Seal

Vraag en antwoord

Uitgaven

Zakelijke kosten volgens de belastingdienst

De belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

 

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar. Zakelijke kosten zijn dus kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor om je onderneming draaiende te houden.

 

Lees hier de hele uitleg en toelichting van De Belastindienst.

Zakelijke kosten (belastingdienst.nl)

 

Geen bon, geen zakelijke uitgave!

Houd er rekening mee dat een afschrijving van de betaalde kosten via de bank niet voldoet. Indien je kosten gemaakt hebt, dien je net als bij al je andere uitgaven een factuur of bon met de btw vermelding te hebben die aan je onderneming gericht is. Maak dus een foto van al je bonnen en voeg deze toe aan je administratie.

  • KvK inschrijving/uittreksel
  • VOG-aanvragen
  • Abonnementen/Contributies(denk aan Solopartners/FNV-bond)
  • Bedrijf aansprakelijkheidsverzekeringen( dit is een verzekering voor je onderneming)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering( een verzekering die je ziekte dekt)
  • Pensioenfonds( wat je betaald voor het sparen van je pensioen)
  • Aktetas(tas voor je werk die noodzakelijk is)
  • Relatiegeschenken/ cadeaubonnen tijdens de feestdagen(Je krijgt hier 80% van vergoedt)Richtlijn € 1000,- jaarlijks
  • Servicekosten/Bemiddelingskosten/Facturatiekosten
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen(laptop, telefoon, oordopjes etc)
  • Hotelovernachtingen(indien dit noodzakelijk is, verre diensten)
  • Bedrijfskleding(alleen met logo 70 cm of kleding die noodzakelijk is op de werkvloer)
  • Kosten voor het wassen van je kleding thuis. Het aantal wasjes per week dien je ergens bij te houden. € 2,- per wasje kan er aangehouden worden.
  • Wasmiddel die je gebruikt om je bedrijfskleding te wassen. Let op! Alleen voor je bedrijfskleding
  • Eventuele bedrijfsschoenen(die noodzakelijk zijn om goed je werk te verrichten)
  • Bankkosten ( de kosten die je betaald voor het gebruik van je zakelijke rekening.
  • Boekhoudkosten(kosten van je boekhouder)
  • Aanschaf e-herkenning(Digid-code voor bedrijven)
  • Telefoonabonnement(deze moet wel afgeschreven worden van je zakelijke rekening)
  • Cursussen/Opleidingskosten(alleen als dit noodzakelijk is voor je werk, omscholing naar een ander beroep mag niet!)
  • Aanschaf kantoorartikelen( agenda’s, pennen, schriften etc.)

 

  • Kantoorbenodigdheden voor thuis zoals een bureaustoel, bureau en overige inrichting daar mag alleen de btw als kosten geboekt worden. Niet de volledige kosten zijn aftrekbaar.

 

  • Huur bedrijfsruimte
  • Vakliteratuur
  • Marketingkosten(website, visitekaartjes, e-mail, domeinregistratie etc.)
  • Eten/drinken(consumpties voor op je werk)
  • Zakelijke etentjes(vermeld op je bon waarom dit is geweest en met wie)
  • Reiskosten(Ov, trein en metro)
  • Kilometervergoeding 0,21 cent per kilometer(ook als je deze al uitbetaald krijgt van je opdrachtgever, ga je met de fiets of lopend dan kan je nog steeds de kilometers noteren.
  • Tankbonnen en facturen van je onderhoud als je de auto privé voor zakelijk gebruikt. De btw mag hier namelijk verrekend worden.
  • Alle kosten van je auto, indien deze zakelijk staat vermeld( je mag dan alle tankkosten, onderhoud, eventuele leasekosten, wasstraat kosten, parkeerkosten declareren) Hier tegenover staat wel dat je bijtelling moet betalen van 22% van de cataloguswaarde)
  • 50% van je internetabonnement thuis, als deze niet in een pakket is samengesteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik kosten heb voor zakelijke kleding of persoonlijke verzorging?


Werkkleding.
Als je werkkleding hebt, mag je de enkel de kosten opgeven als het voldoet aan 1 van de volgende 3 eisen;

  1. De kleding is hoofdzakelijk of uitsluitend te dragen in het kader van het werk. Denk hierbij aan werkschoenen en overalls maar ook bijvoorbeeld kostuums voor op het podium. Hierbij moet echt vast te stellen zijn dat de kleding in principe niet privé valt te dragen
  2. De werkkleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar bedrijfslogo of ander beeldkenmerk van het bedrijf (van minimaal 70 cm²).
  3. De kleding wordt gedragen op de werkplek en daar achtergelaten in bijvoorbeeld een kast of locker. Hierbij mag het niet gaan om een werkruimte in huis, tenzij dit een kwalificerende werkruimte aan huis is. 
    Wat is een kwalificerende werkruimteaan huis?
    De werkruimte is zelfstandig als deze een eigen ingang/opgang heeft en als de werkruimte een eigen sanitaire voorziening heeft. Met als voorbeeld; de werkruimte moet je kunnen verhuren aan een onbekende. 
  4. Voldoe je hier aan? Dan zijn zowel de kosten als de btw zakelijk aftrekbaar.


Persoonlijke verzorging?

In principe zijn kosten voor persoonlijke verzorging niet aftrekbaar.
Je hebt wel uitzonderingen als je voor je werk moet optreden. Denk bijvoorbeeld aan acteerwerk, presenteren, een topsporter bent, etc. Zolang je kan bewijzen dat je de kosten noodzakelijk zijn om je werk goed uit te kunnen voeren en je in deze groep valt, mag je deze (na een correctie voor privégebruik) opgeven.
Belangrijk: houdt er wel rekening mee dat het uitsluitend om extra kosten moet gaan en niet om kosten die je persoonlijk ook zou hebben gemaakt.
Als je hier gebruik van mag maken, ga er dus bescheiden mee om.

Kosten voor schmink en make up voor performances
De kosten zijn aftrekbaar en horen onder ‘overige inkoopkosten’.
Deze maak je natuurlijk direct om je beroep te kunnen uitoefenen.

“Ik heb kleding nodig om er goed uit te zien voor mijn klanten, kan ik deze kosten aftrekken?”
Het antwoord hierop is nee.  Volgens de belastingdienst: "Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten: het voeren van een zekere staat." Oftewel, je mag geen kosten aftrekken om er representatief uit te zien.

Mag ik mijn mobiele telefoonkosten opvoeren?

Voor ondernemers en dus ook zzp'ers zijn zakelijke telefoongesprekken over het algemeen fiscaal aftrekbaar. Met name als zzp'er is je privé leven vaak zo nauw verbonden met de werkzaamheden die je verricht dat je veel tijd tijd spendeert aan het uitzoeken, contact leggen, voorbeiden en praten over je onderneming. Welke voorwaarden stelt de Belastingdienst bij een telefoon van de zaak?

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

Alle btw die gerekend is op de kosten van een telefoon van je onderneming zijn aftrekbaar. De btw op de factuur wordt zodoende verrekenen bij de aangifte omzetbelasting. Daarnaast zijn alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit geldt voor zowel je abonnements- en gesprekskosten als je dataverbruik. 

Extra kosten doordat je thuis aan het werk bent! Zijn deze kosten aftrekbaar?

Wat is een zakelijke uitgaven?
Het grondbeginsel; je mag alleen zakelijke uitgaven aftrekken, en dus geen privé- uitgaven. Zakelijke kosten heb je nodig om je bedrijf draaiende te houden. Privé uitgaven zijn al je andere uitgaven die je doet.

Een paar voorbeelden

Zakelijke uitgaven 

Privé uitgaven 

o   Softwarekosten 

o   Vakliteratuur

o   Zakelijke telefoongesprekken

o   Toiletpapier

o   Koffie

o   Gas, water en licht

o   Stoel 


Zijn internet kosten aftrekbaar nu ik thuis werk? 
In principe zijn kosten voor werkruimtes niet aftrekbaar zonder te voldoen aan de eisen rondom een zakelijke werkruimte (zie ook hieronder). Maar, kosten voor een internetverbinding vallen in een grijs gebied.
Wij voegen de internetkosten toe als kosten, maar corrigeren hier dan 50% op voor privégebruik.

Kwalificerende werkruimte aan huis? 
Als je een werkruimte aan huis hebt, dan verandert de situatie. Je moet dan wel een kwalificerende werkruimte hebben. Een kwalificerende werkruimte staat echt los van de rest van je huis. Zo moet je een aparte ingang hebben naar de straat, en apart sanitair. Als voorbeeld moet je bijvoorbeeld de ruimte aan een onbekend persoon kunnen verhuren, zonder dat deze jou privé hoeft te storen. Denk voor een klassiek voorbeeld aan een (losstaande) garage in de tuin. 

Indien je de werkruimte voor 90% of meer gebruikt voor je onderneming kun je kosten aftrekken.
Denk hierbij aan een
- Huurkosten (naar rato oppervlakte)
- Energiekosten (naar rato)
- Kosten voor de inrichting
- De kantinekosten (denk hierbij aan; thee/koffie en koek voor klanten)
- Schoonmaakkosten
- Huishoudkosten (met als voorbeeld; servetten en toiletpapier voor de wc)

Gebruik je als ondernemer een werkruimte of kantoor aan huis, dan zijn enkele kosten aftrekbaar. Volgens de Belastingdienst moet het gaan om een zelfstandige werkruimte die je voldoende gebruikt. Let goed op de regels van een koop- of huurwoning, deze verschillen nogal. Als je aan de voorwaarden voldoet, dan mag je bepaalde kosten aftrekken van de winst bij je jaarlijkse belastingaangifte. Dat scheelt een hoop! Welke dat zijn, lees je ook hier. 

Regels aftrekbare kosten werkruimte in eigen woning
Ben je in het bezit van een eigen woning? Dan gelden de volgende regels:

  • Zelfstandige werkruimte: je mag de kosten van een werkruimte aan huis alleen aftrekken als er sprake is van een zelfstandige werkruimte. Een werkruimte is ‘zelfstandig’ als de ruimte apart verhuurbaar is. Dus een eigen opgang, toilet en energievoorziening heeft.
  • Voldoende gebruik: de kostenaftrek wordt alleen goedgekeurd als je voldoende uren doorbrengt in de ruimte gerelateerd aan de omzet. Werk je veel buiten de deur? Dan voldoe je hoogstwaarschijnlijk niet aan deze voorwaarde. Tenminste 30% van de inkomsten moet verdiend worden in het kantoor aan huis. Wanneer je ook beschikt over een kantoor elders is dit zelfs 70%.


Voldoe je niet aan de eisen?
Heb je volgens de regels van de Belastingdienst geen zelfstandige werkruimte en gebruik je de ruimte ook niet voldoende? Je mag géén kosten aftrekken, ook niet voor de inrichting. Lampen, een stoel en andere zaken zijn voor eigen rekening. De btw op de inrichtingskosten mag je wel in aftrek brengen.

Apparaten die je nodig hebt voor je werk, zoals een telefoon, computer, hoofdtelefoon, vakliteratuur én software zijn wel aftrekbaar als bedrijfskosten.

Regels aftrekbare kosten werkruimte in huurhuis
Voldoe je wel aan de eisen die de Belastingdienst stelt voor een zelfstandige werkruimte, dan heb je recht op bepaalde aftrekposten. Bereken op de site van de Belastingdienst of je daarvoor in aanmerking komt.

Huur je elders een kantoor of bedrijfsruimte, dan zijn alle kosten aftrekbaar van de winst.

Welke kosten van een werkruimte aan huis zijn aftrekbaar?
Voldoet jouw kantoorruimte aan bovenstaande eisen, dan kan je alle kosten die je voor je werkruimte maakt aftrekken van de opbrengsten van je onderneming.

Deze kosten zijn aftrekbaar:

  • Huur of maximaal 4% van de werkelijke waarde van het kantoor aan huis;
  • Het zakelijke deel van de energiekosten;
  • Telefoon- en internetkosten als deze strikt zakelijk worden gebruikt;
  • Verzekeringen;
  • Huur- of afschrijvingskosten van het deel van jouw huis dat gebruikt wordt voor de zaak;
  • Schoonmaakkosten en dergelijke (enkel voor de werkruimte);
  • Inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureaus en raamdecoratie van de werkruimte;
  • Een deel van de hypotheekschuld kan aan de onderneming worden toegerekend.

Mag ik reis- en verblijfskosten in het buitenland opvoeren als zakelijke kosten?
Stel je gaat voor een activiteit of opdracht(gever) naar het buitenland, dan kun je de vliegtickets en hotel overnachtigen die je voor dat je zakelijk bezoek hebt, beperkt opvoeren. Dat betekent dat je ze wel mag invoeren, maar dat we aan het eind van het jaar een privé correctie voor je moeten doen. De categorie die je mag gebruiken, is "reis- en verblijfkosten 80%". Jij voert 100% van de kosten in, en aan het eind van het jaar zorg ik dat 80% wordt afgetrokken van je belastbare winst. Als je noteert dat je de kosten maakt voor een activiteit of opdracht(gever) naar het buitenland (bijvoorbeeld een congress),  dan komt het goed.

Hoe zit het dan met de BTW op deze onkosten?Houd met de volgende 2 dingen rekening:

  • Er zit geen btw op vliegtickets
  • Er zit buitenlandse btw op je hotelovernachtingen, deze mag je ook niet aftrekken.


Mag ik mijn reguliere activiteiten ook in het buitenland uitvoeren en dan de reis- en verblijfskosten opvoeren?
Dit mag alleen als je aannemelijk kunt maken dat voor het uitvoeren van deze reguliere werkzaamheden op locatie moest zijn. Dus maak jij videoreportages dan is het aannemelijk dat je daarvoor nog wel eens naar locatie moet. Maar reis- en verblijfskosten opvoeren omdat je je administratie doet op een strand in het buitenland zijn niet op te voeren als zakelijke kosten... 🙂

Aanloopkosten onderneming aftrekken
Zolang je nog niet als ondernemer bent ingeschreven kun je fiscaal niets met de kosten die je maakt voor een toekomstige onderneming. Je schiet als het ware de kosten eerst voor. Dat doe je graag, want het is een investering voor de toekomst. Maar het is wel goed om te weten dat je er fiscaal toch iets mee kunt. Je kunt dus zelfs betaalde btw terugvragen van voor de start van de onderneming, maar straks meer daarover.

De kosten die je maakt kunnen zeer uiteenlopend zijn. Zoals uit de voorbeelden blijkt: het kan gaan om zakelijke telefoonkosten en gereden kilometers, maar ook om cursussen en opleidingen. Of om investeringen in bedrijfsmiddelen die je gaat gebruiken zoals een laptop en gereedschappen en de kosten voor het laten maken van een website. Zelfs notariskosten en de kosten van juridisch advies kun je aftrekken. Ook de kosten van de oprichting van de bv zijn aftrekbaar. Kortom, het gaat om kosten die rechtstreeks verbonden zijn met het starten van een onderneming.

Zorg voor een goede onderbouwing van de kosten
Je moet de kosten wel aantonen. De zakelijke kilometers toon je bijvoorbeeld aan door het administreren waar je wanneer bent geweest. Bewaar ook zoveel mogelijk facturen van opleidingen en spullen die je koopt. Bouw alvast een kleine administratie op in een agenda waar je ook de facturen aan toevoegt. Zo voorkom je dat je kosten vergeet of facturen kwijt raakt.

Tot wanneer kan ik kosten aftrekken?
Twijfel je of je bepaalde kosten later kunt verrekenen? Bewaar de bonnen en facturen in ieder geval. Overleg later in één keer wat je mee kunt nemen in de verrekening.

Btw terugvragen van vóór start onderneming
Ben je een btw-ondernemer? Dan kun je betaalde btw op aanloopkosten terugvragen van de Belastingdienst in de eerste btw-aangifte. Je kunt de betaalde btw terugvragen door die af te trekken als voorbelasting. Ga na het starten met een onderneming in gesprek met de boekhouder over fiscale regelingen waar je gebruik van kunt maken. De investeringen in het jaar vóór het starten met je onderneming kun je bijvoorbeeld versneld afschrijven.

Uren zijn ook aanloopkosten
Als laatste: vergeet niet de uren te noteren die je maakt in de voorbereidingsfase van je bedrijf. Die kun je namelijk ook zien als aanloopkosten. Hoe zit dat? Stel dat je je bedrijf op 1 juli inschrijft bij de KVK. Als je dat eerste jaar in aanmerking wilt komen voor ondernemersaftrek, moet je voldoen aan het urencriterium. Als je pas vanaf juli begint met het bijhouden van je ondernemingsuren, kun je misschien dat jaar niet aan het urencriterium voldoen. Door de uren in de aanloopfase ook bij te houden, voldoe je misschien wel aan de eis. En dat scheelt je een hoop geld bij de belastingaangifte. Anders gezegd: de uren die je in je onderneming steekt zijn ook aanloopkosten.

Hoe pak je het aan?
Een belangrijk onderdeel van een onderneming is administreren: bijhouden wat er gebeurt, zodat je zelf inzicht hebt, maar ook inzicht kunt geven aan anderen. Denk aan de Belastingdienst en opdrachtgevers. Waarom zou je wachten met administreren totdat je bedrijf opgericht is? Begin zodra je het idee hebt om een bedrijf te beginnen met het bijhouden van alle aanloopkosten: van de onkosten die je hebt tot aan de tijd die je eraan besteedt. Het zou zonde zijn als je al in de eerste fase van je onderneming geld laat liggen!

Inkomsten

Zakelijke kosten volgens de belastingdienst

De belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

 

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar. Zakelijke kosten zijn dus kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor om je onderneming draaiende te houden.

 

Lees hier de hele uitleg en toelichting van De Belastindienst.

Zakelijke kosten (belastingdienst.nl)

 

Geen bon, geen zakelijke uitgave!

Houd er rekening mee dat een afschrijving van de betaalde kosten via de bank niet voldoet. Indien je kosten gemaakt hebt, dien je net als bij al je andere uitgaven een factuur of bon met de btw vermelding te hebben die aan je onderneming gericht is. Maak dus een foto van al je bonnen en voeg deze toe aan je administratie.

  • KvK inschrijving/uittreksel
  • VOG-aanvragen
  • Abonnementen/Contributies(denk aan Solopartners/FNV-bond)
  • Bedrijf aansprakelijkheidsverzekeringen( dit is een verzekering voor je onderneming)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering( een verzekering die je ziekte dekt)
  • Pensioenfonds( wat je betaald voor het sparen van je pensioen)
  • Aktetas(tas voor je werk die noodzakelijk is)
  • Relatiegeschenken/ cadeaubonnen tijdens de feestdagen(Je krijgt hier 80% van vergoedt)Richtlijn € 1000,- jaarlijks
  • Servicekosten/Bemiddelingskosten/Facturatiekosten
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen(laptop, telefoon, oordopjes etc)
  • Hotelovernachtingen(indien dit noodzakelijk is, verre diensten)
  • Bedrijfskleding(alleen met logo 70 cm of kleding die noodzakelijk is op de werkvloer)
  • Kosten voor het wassen van je kleding thuis. Het aantal wasjes per week dien je ergens bij te houden. € 2,- per wasje kan er aangehouden worden.
  • Wasmiddel die je gebruikt om je bedrijfskleding te wassen. Let op! Alleen voor je bedrijfskleding
  • Eventuele bedrijfsschoenen(die noodzakelijk zijn om goed je werk te verrichten)
  • Bankkosten ( de kosten die je betaald voor het gebruik van je zakelijke rekening.
  • Boekhoudkosten(kosten van je boekhouder)
  • Aanschaf e-herkenning(Digid-code voor bedrijven)
  • Telefoonabonnement(deze moet wel afgeschreven worden van je zakelijke rekening)
  • Cursussen/Opleidingskosten(alleen als dit noodzakelijk is voor je werk, omscholing naar een ander beroep mag niet!)
  • Aanschaf kantoorartikelen( agenda’s, pennen, schriften etc.)

 

  • Kantoorbenodigdheden voor thuis zoals een bureaustoel, bureau en overige inrichting daar mag alleen de btw als kosten geboekt worden. Niet de volledige kosten zijn aftrekbaar.

 

  • Huur bedrijfsruimte
  • Vakliteratuur
  • Marketingkosten(website, visitekaartjes, e-mail, domeinregistratie etc.)
  • Eten/drinken(consumpties voor op je werk)
  • Zakelijke etentjes(vermeld op je bon waarom dit is geweest en met wie)
  • Reiskosten(Ov, trein en metro)
  • Kilometervergoeding 0,21 cent per kilometer(ook als je deze al uitbetaald krijgt van je opdrachtgever, ga je met de fiets of lopend dan kan je nog steeds de kilometers noteren.
  • Tankbonnen en facturen van je onderhoud als je de auto privé voor zakelijk gebruikt. De btw mag hier namelijk verrekend worden.
  • Alle kosten van je auto, indien deze zakelijk staat vermeld( je mag dan alle tankkosten, onderhoud, eventuele leasekosten, wasstraat kosten, parkeerkosten declareren) Hier tegenover staat wel dat je bijtelling moet betalen van 22% van de cataloguswaarde)
  • 50% van je internetabonnement thuis, als deze niet in een pakket is samengesteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik kosten heb voor zakelijke kleding of persoonlijke verzorging?


Werkkleding.
Als je werkkleding hebt, mag je de enkel de kosten opgeven als het voldoet aan 1 van de volgende 3 eisen;

  1. De kleding is hoofdzakelijk of uitsluitend te dragen in het kader van het werk. Denk hierbij aan werkschoenen en overalls maar ook bijvoorbeeld kostuums voor op het podium. Hierbij moet echt vast te stellen zijn dat de kleding in principe niet privé valt te dragen
  2. De werkkleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar bedrijfslogo of ander beeldkenmerk van het bedrijf (van minimaal 70 cm²).
  3. De kleding wordt gedragen op de werkplek en daar achtergelaten in bijvoorbeeld een kast of locker. Hierbij mag het niet gaan om een werkruimte in huis, tenzij dit een kwalificerende werkruimte aan huis is. 
    Wat is een kwalificerende werkruimteaan huis?
    De werkruimte is zelfstandig als deze een eigen ingang/opgang heeft en als de werkruimte een eigen sanitaire voorziening heeft. Met als voorbeeld; de werkruimte moet je kunnen verhuren aan een onbekende. 
  4. Voldoe je hier aan? Dan zijn zowel de kosten als de btw zakelijk aftrekbaar.


Persoonlijke verzorging?

In principe zijn kosten voor persoonlijke verzorging niet aftrekbaar.
Je hebt wel uitzonderingen als je voor je werk moet optreden. Denk bijvoorbeeld aan acteerwerk, presenteren, een topsporter bent, etc. Zolang je kan bewijzen dat je de kosten noodzakelijk zijn om je werk goed uit te kunnen voeren en je in deze groep valt, mag je deze (na een correctie voor privégebruik) opgeven.
Belangrijk: houdt er wel rekening mee dat het uitsluitend om extra kosten moet gaan en niet om kosten die je persoonlijk ook zou hebben gemaakt.
Als je hier gebruik van mag maken, ga er dus bescheiden mee om.

Kosten voor schmink en make up voor performances
De kosten zijn aftrekbaar en horen onder ‘overige inkoopkosten’.
Deze maak je natuurlijk direct om je beroep te kunnen uitoefenen.

“Ik heb kleding nodig om er goed uit te zien voor mijn klanten, kan ik deze kosten aftrekken?”
Het antwoord hierop is nee.  Volgens de belastingdienst: "Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten: het voeren van een zekere staat." Oftewel, je mag geen kosten aftrekken om er representatief uit te zien.

Mag ik mijn mobiele telefoonkosten opvoeren?

Voor ondernemers en dus ook zzp'ers zijn zakelijke telefoongesprekken over het algemeen fiscaal aftrekbaar. Met name als zzp'er is je privé leven vaak zo nauw verbonden met de werkzaamheden die je verricht dat je veel tijd tijd spendeert aan het uitzoeken, contact leggen, voorbeiden en praten over je onderneming. Welke voorwaarden stelt de Belastingdienst bij een telefoon van de zaak?

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

Alle btw die gerekend is op de kosten van een telefoon van je onderneming zijn aftrekbaar. De btw op de factuur wordt zodoende verrekenen bij de aangifte omzetbelasting. Daarnaast zijn alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit geldt voor zowel je abonnements- en gesprekskosten als je dataverbruik. 

Extra kosten doordat je thuis aan het werk bent! Zijn deze kosten aftrekbaar?

Wat is een zakelijke uitgaven?
Het grondbeginsel; je mag alleen zakelijke uitgaven aftrekken, en dus geen privé- uitgaven. Zakelijke kosten heb je nodig om je bedrijf draaiende te houden. Privé uitgaven zijn al je andere uitgaven die je doet.

Een paar voorbeelden

Zakelijke uitgaven 

Privé uitgaven 

o   Softwarekosten 

o   Vakliteratuur

o   Zakelijke telefoongesprekken

o   Toiletpapier

o   Koffie

o   Gas, water en licht

o   Stoel 


Zijn internet kosten aftrekbaar nu ik thuis werk? 
In principe zijn kosten voor werkruimtes niet aftrekbaar zonder te voldoen aan de eisen rondom een zakelijke werkruimte (zie ook hieronder). Maar, kosten voor een internetverbinding vallen in een grijs gebied.
Wij voegen de internetkosten toe als kosten, maar corrigeren hier dan 50% op voor privégebruik.

Kwalificerende werkruimte aan huis? 
Als je een werkruimte aan huis hebt, dan verandert de situatie. Je moet dan wel een kwalificerende werkruimte hebben. Een kwalificerende werkruimte staat echt los van de rest van je huis. Zo moet je een aparte ingang hebben naar de straat, en apart sanitair. Als voorbeeld moet je bijvoorbeeld de ruimte aan een onbekend persoon kunnen verhuren, zonder dat deze jou privé hoeft te storen. Denk voor een klassiek voorbeeld aan een (losstaande) garage in de tuin. 

Indien je de werkruimte voor 90% of meer gebruikt voor je onderneming kun je kosten aftrekken.
Denk hierbij aan een
- Huurkosten (naar rato oppervlakte)
- Energiekosten (naar rato)
- Kosten voor de inrichting
- De kantinekosten (denk hierbij aan; thee/koffie en koek voor klanten)
- Schoonmaakkosten
- Huishoudkosten (met als voorbeeld; servetten en toiletpapier voor de wc)

Account en Abonnement

Zakelijke kosten volgens de belastingdienst

De belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

 

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar. Zakelijke kosten zijn dus kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor om je onderneming draaiende te houden.

 

Lees hier de hele uitleg en toelichting van De Belastindienst.

Zakelijke kosten (belastingdienst.nl)

 

Geen bon, geen zakelijke uitgave!

Houd er rekening mee dat een afschrijving van de betaalde kosten via de bank niet voldoet. Indien je kosten gemaakt hebt, dien je net als bij al je andere uitgaven een factuur of bon met de btw vermelding te hebben die aan je onderneming gericht is. Maak dus een foto van al je bonnen en voeg deze toe aan je administratie.

  • KvK inschrijving/uittreksel
  • VOG-aanvragen
  • Abonnementen/Contributies(denk aan Solopartners/FNV-bond)
  • Bedrijf aansprakelijkheidsverzekeringen( dit is een verzekering voor je onderneming)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering( een verzekering die je ziekte dekt)
  • Pensioenfonds( wat je betaald voor het sparen van je pensioen)
  • Aktetas(tas voor je werk die noodzakelijk is)
  • Relatiegeschenken/ cadeaubonnen tijdens de feestdagen(Je krijgt hier 80% van vergoedt)Richtlijn € 1000,- jaarlijks
  • Servicekosten/Bemiddelingskosten/Facturatiekosten
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen(laptop, telefoon, oordopjes etc)
  • Hotelovernachtingen(indien dit noodzakelijk is, verre diensten)
  • Bedrijfskleding(alleen met logo 70 cm of kleding die noodzakelijk is op de werkvloer)
  • Kosten voor het wassen van je kleding thuis. Het aantal wasjes per week dien je ergens bij te houden. € 2,- per wasje kan er aangehouden worden.
  • Wasmiddel die je gebruikt om je bedrijfskleding te wassen. Let op! Alleen voor je bedrijfskleding
  • Eventuele bedrijfsschoenen(die noodzakelijk zijn om goed je werk te verrichten)
  • Bankkosten ( de kosten die je betaald voor het gebruik van je zakelijke rekening.
  • Boekhoudkosten(kosten van je boekhouder)
  • Aanschaf e-herkenning(Digid-code voor bedrijven)
  • Telefoonabonnement(deze moet wel afgeschreven worden van je zakelijke rekening)
  • Cursussen/Opleidingskosten(alleen als dit noodzakelijk is voor je werk, omscholing naar een ander beroep mag niet!)
  • Aanschaf kantoorartikelen( agenda’s, pennen, schriften etc.)

 

  • Kantoorbenodigdheden voor thuis zoals een bureaustoel, bureau en overige inrichting daar mag alleen de btw als kosten geboekt worden. Niet de volledige kosten zijn aftrekbaar.

 

  • Huur bedrijfsruimte
  • Vakliteratuur
  • Marketingkosten(website, visitekaartjes, e-mail, domeinregistratie etc.)
  • Eten/drinken(consumpties voor op je werk)
  • Zakelijke etentjes(vermeld op je bon waarom dit is geweest en met wie)
  • Reiskosten(Ov, trein en metro)
  • Kilometervergoeding 0,21 cent per kilometer(ook als je deze al uitbetaald krijgt van je opdrachtgever, ga je met de fiets of lopend dan kan je nog steeds de kilometers noteren.
  • Tankbonnen en facturen van je onderhoud als je de auto privé voor zakelijk gebruikt. De btw mag hier namelijk verrekend worden.
  • Alle kosten van je auto, indien deze zakelijk staat vermeld( je mag dan alle tankkosten, onderhoud, eventuele leasekosten, wasstraat kosten, parkeerkosten declareren) Hier tegenover staat wel dat je bijtelling moet betalen van 22% van de cataloguswaarde)
  • 50% van je internetabonnement thuis, als deze niet in een pakket is samengesteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik kosten heb voor zakelijke kleding of persoonlijke verzorging?


Werkkleding.
Als je werkkleding hebt, mag je de enkel de kosten opgeven als het voldoet aan 1 van de volgende 3 eisen;

  1. De kleding is hoofdzakelijk of uitsluitend te dragen in het kader van het werk. Denk hierbij aan werkschoenen en overalls maar ook bijvoorbeeld kostuums voor op het podium. Hierbij moet echt vast te stellen zijn dat de kleding in principe niet privé valt te dragen
  2. De werkkleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar bedrijfslogo of ander beeldkenmerk van het bedrijf (van minimaal 70 cm²).
  3. De kleding wordt gedragen op de werkplek en daar achtergelaten in bijvoorbeeld een kast of locker. Hierbij mag het niet gaan om een werkruimte in huis, tenzij dit een kwalificerende werkruimte aan huis is. 
    Wat is een kwalificerende werkruimteaan huis?
    De werkruimte is zelfstandig als deze een eigen ingang/opgang heeft en als de werkruimte een eigen sanitaire voorziening heeft. Met als voorbeeld; de werkruimte moet je kunnen verhuren aan een onbekende. 
  4. Voldoe je hier aan? Dan zijn zowel de kosten als de btw zakelijk aftrekbaar.


Persoonlijke verzorging?

In principe zijn kosten voor persoonlijke verzorging niet aftrekbaar.
Je hebt wel uitzonderingen als je voor je werk moet optreden. Denk bijvoorbeeld aan acteerwerk, presenteren, een topsporter bent, etc. Zolang je kan bewijzen dat je de kosten noodzakelijk zijn om je werk goed uit te kunnen voeren en je in deze groep valt, mag je deze (na een correctie voor privégebruik) opgeven.
Belangrijk: houdt er wel rekening mee dat het uitsluitend om extra kosten moet gaan en niet om kosten die je persoonlijk ook zou hebben gemaakt.
Als je hier gebruik van mag maken, ga er dus bescheiden mee om.

Kosten voor schmink en make up voor performances
De kosten zijn aftrekbaar en horen onder ‘overige inkoopkosten’.
Deze maak je natuurlijk direct om je beroep te kunnen uitoefenen.

“Ik heb kleding nodig om er goed uit te zien voor mijn klanten, kan ik deze kosten aftrekken?”
Het antwoord hierop is nee.  Volgens de belastingdienst: "Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten: het voeren van een zekere staat." Oftewel, je mag geen kosten aftrekken om er representatief uit te zien.

Mag ik mijn mobiele telefoonkosten opvoeren?

Voor ondernemers en dus ook zzp'ers zijn zakelijke telefoongesprekken over het algemeen fiscaal aftrekbaar. Met name als zzp'er is je privé leven vaak zo nauw verbonden met de werkzaamheden die je verricht dat je veel tijd tijd spendeert aan het uitzoeken, contact leggen, voorbeiden en praten over je onderneming. Welke voorwaarden stelt de Belastingdienst bij een telefoon van de zaak?

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

Alle btw die gerekend is op de kosten van een telefoon van je onderneming zijn aftrekbaar. De btw op de factuur wordt zodoende verrekenen bij de aangifte omzetbelasting. Daarnaast zijn alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit geldt voor zowel je abonnements- en gesprekskosten als je dataverbruik. 

Overzichten

Zakelijke kosten volgens de belastingdienst

De belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

 

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar. Zakelijke kosten zijn dus kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor om je onderneming draaiende te houden.

 

Lees hier de hele uitleg en toelichting van De Belastindienst.

Zakelijke kosten (belastingdienst.nl)

 

Geen bon, geen zakelijke uitgave!

Houd er rekening mee dat een afschrijving van de betaalde kosten via de bank niet voldoet. Indien je kosten gemaakt hebt, dien je net als bij al je andere uitgaven een factuur of bon met de btw vermelding te hebben die aan je onderneming gericht is. Maak dus een foto van al je bonnen en voeg deze toe aan je administratie.

  • KvK inschrijving/uittreksel
  • VOG-aanvragen
  • Abonnementen/Contributies(denk aan Solopartners/FNV-bond)
  • Bedrijf aansprakelijkheidsverzekeringen( dit is een verzekering voor je onderneming)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering( een verzekering die je ziekte dekt)
  • Pensioenfonds( wat je betaald voor het sparen van je pensioen)
  • Aktetas(tas voor je werk die noodzakelijk is)
  • Relatiegeschenken/ cadeaubonnen tijdens de feestdagen(Je krijgt hier 80% van vergoedt)Richtlijn € 1000,- jaarlijks
  • Servicekosten/Bemiddelingskosten/Facturatiekosten
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen(laptop, telefoon, oordopjes etc)
  • Hotelovernachtingen(indien dit noodzakelijk is, verre diensten)
  • Bedrijfskleding(alleen met logo 70 cm of kleding die noodzakelijk is op de werkvloer)
  • Kosten voor het wassen van je kleding thuis. Het aantal wasjes per week dien je ergens bij te houden. € 2,- per wasje kan er aangehouden worden.
  • Wasmiddel die je gebruikt om je bedrijfskleding te wassen. Let op! Alleen voor je bedrijfskleding
  • Eventuele bedrijfsschoenen(die noodzakelijk zijn om goed je werk te verrichten)
  • Bankkosten ( de kosten die je betaald voor het gebruik van je zakelijke rekening.
  • Boekhoudkosten(kosten van je boekhouder)
  • Aanschaf e-herkenning(Digid-code voor bedrijven)
  • Telefoonabonnement(deze moet wel afgeschreven worden van je zakelijke rekening)
  • Cursussen/Opleidingskosten(alleen als dit noodzakelijk is voor je werk, omscholing naar een ander beroep mag niet!)
  • Aanschaf kantoorartikelen( agenda’s, pennen, schriften etc.)

 

  • Kantoorbenodigdheden voor thuis zoals een bureaustoel, bureau en overige inrichting daar mag alleen de btw als kosten geboekt worden. Niet de volledige kosten zijn aftrekbaar.

 

  • Huur bedrijfsruimte
  • Vakliteratuur
  • Marketingkosten(website, visitekaartjes, e-mail, domeinregistratie etc.)
  • Eten/drinken(consumpties voor op je werk)
  • Zakelijke etentjes(vermeld op je bon waarom dit is geweest en met wie)
  • Reiskosten(Ov, trein en metro)
  • Kilometervergoeding 0,21 cent per kilometer(ook als je deze al uitbetaald krijgt van je opdrachtgever, ga je met de fiets of lopend dan kan je nog steeds de kilometers noteren.
  • Tankbonnen en facturen van je onderhoud als je de auto privé voor zakelijk gebruikt. De btw mag hier namelijk verrekend worden.
  • Alle kosten van je auto, indien deze zakelijk staat vermeld( je mag dan alle tankkosten, onderhoud, eventuele leasekosten, wasstraat kosten, parkeerkosten declareren) Hier tegenover staat wel dat je bijtelling moet betalen van 22% van de cataloguswaarde)
  • 50% van je internetabonnement thuis, als deze niet in een pakket is samengesteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik kosten heb voor zakelijke kleding of persoonlijke verzorging?


Werkkleding.
Als je werkkleding hebt, mag je de enkel de kosten opgeven als het voldoet aan 1 van de volgende 3 eisen;

  1. De kleding is hoofdzakelijk of uitsluitend te dragen in het kader van het werk. Denk hierbij aan werkschoenen en overalls maar ook bijvoorbeeld kostuums voor op het podium. Hierbij moet echt vast te stellen zijn dat de kleding in principe niet privé valt te dragen
  2. De werkkleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar bedrijfslogo of ander beeldkenmerk van het bedrijf (van minimaal 70 cm²).
  3. De kleding wordt gedragen op de werkplek en daar achtergelaten in bijvoorbeeld een kast of locker. Hierbij mag het niet gaan om een werkruimte in huis, tenzij dit een kwalificerende werkruimte aan huis is. 
    Wat is een kwalificerende werkruimteaan huis?
    De werkruimte is zelfstandig als deze een eigen ingang/opgang heeft en als de werkruimte een eigen sanitaire voorziening heeft. Met als voorbeeld; de werkruimte moet je kunnen verhuren aan een onbekende. 
  4. Voldoe je hier aan? Dan zijn zowel de kosten als de btw zakelijk aftrekbaar.


Persoonlijke verzorging?

In principe zijn kosten voor persoonlijke verzorging niet aftrekbaar.
Je hebt wel uitzonderingen als je voor je werk moet optreden. Denk bijvoorbeeld aan acteerwerk, presenteren, een topsporter bent, etc. Zolang je kan bewijzen dat je de kosten noodzakelijk zijn om je werk goed uit te kunnen voeren en je in deze groep valt, mag je deze (na een correctie voor privégebruik) opgeven.
Belangrijk: houdt er wel rekening mee dat het uitsluitend om extra kosten moet gaan en niet om kosten die je persoonlijk ook zou hebben gemaakt.
Als je hier gebruik van mag maken, ga er dus bescheiden mee om.

Kosten voor schmink en make up voor performances
De kosten zijn aftrekbaar en horen onder ‘overige inkoopkosten’.
Deze maak je natuurlijk direct om je beroep te kunnen uitoefenen.

“Ik heb kleding nodig om er goed uit te zien voor mijn klanten, kan ik deze kosten aftrekken?”
Het antwoord hierop is nee.  Volgens de belastingdienst: "Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten: het voeren van een zekere staat." Oftewel, je mag geen kosten aftrekken om er representatief uit te zien.

Mag ik mijn mobiele telefoonkosten opvoeren?

Voor ondernemers en dus ook zzp'ers zijn zakelijke telefoongesprekken over het algemeen fiscaal aftrekbaar. Met name als zzp'er is je privé leven vaak zo nauw verbonden met de werkzaamheden die je verricht dat je veel tijd tijd spendeert aan het uitzoeken, contact leggen, voorbeiden en praten over je onderneming. Welke voorwaarden stelt de Belastingdienst bij een telefoon van de zaak?

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

Alle btw die gerekend is op de kosten van een telefoon van je onderneming zijn aftrekbaar. De btw op de factuur wordt zodoende verrekenen bij de aangifte omzetbelasting. Daarnaast zijn alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit geldt voor zowel je abonnements- en gesprekskosten als je dataverbruik. 

Dienstverlening

Zakelijke kosten volgens de belastingdienst

De belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

 

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar. Zakelijke kosten zijn dus kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor om je onderneming draaiende te houden.

 

Lees hier de hele uitleg en toelichting van De Belastindienst.

Zakelijke kosten (belastingdienst.nl)

 

Geen bon, geen zakelijke uitgave!

Houd er rekening mee dat een afschrijving van de betaalde kosten via de bank niet voldoet. Indien je kosten gemaakt hebt, dien je net als bij al je andere uitgaven een factuur of bon met de btw vermelding te hebben die aan je onderneming gericht is. Maak dus een foto van al je bonnen en voeg deze toe aan je administratie.

  • KvK inschrijving/uittreksel
  • VOG-aanvragen
  • Abonnementen/Contributies(denk aan Solopartners/FNV-bond)
  • Bedrijf aansprakelijkheidsverzekeringen( dit is een verzekering voor je onderneming)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering( een verzekering die je ziekte dekt)
  • Pensioenfonds( wat je betaald voor het sparen van je pensioen)
  • Aktetas(tas voor je werk die noodzakelijk is)
  • Relatiegeschenken/ cadeaubonnen tijdens de feestdagen(Je krijgt hier 80% van vergoedt)Richtlijn € 1000,- jaarlijks
  • Servicekosten/Bemiddelingskosten/Facturatiekosten
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen(laptop, telefoon, oordopjes etc)
  • Hotelovernachtingen(indien dit noodzakelijk is, verre diensten)
  • Bedrijfskleding(alleen met logo 70 cm of kleding die noodzakelijk is op de werkvloer)
  • Kosten voor het wassen van je kleding thuis. Het aantal wasjes per week dien je ergens bij te houden. € 2,- per wasje kan er aangehouden worden.
  • Wasmiddel die je gebruikt om je bedrijfskleding te wassen. Let op! Alleen voor je bedrijfskleding
  • Eventuele bedrijfsschoenen(die noodzakelijk zijn om goed je werk te verrichten)
  • Bankkosten ( de kosten die je betaald voor het gebruik van je zakelijke rekening.
  • Boekhoudkosten(kosten van je boekhouder)
  • Aanschaf e-herkenning(Digid-code voor bedrijven)
  • Telefoonabonnement(deze moet wel afgeschreven worden van je zakelijke rekening)
  • Cursussen/Opleidingskosten(alleen als dit noodzakelijk is voor je werk, omscholing naar een ander beroep mag niet!)
  • Aanschaf kantoorartikelen( agenda’s, pennen, schriften etc.)

 

  • Kantoorbenodigdheden voor thuis zoals een bureaustoel, bureau en overige inrichting daar mag alleen de btw als kosten geboekt worden. Niet de volledige kosten zijn aftrekbaar.

 

  • Huur bedrijfsruimte
  • Vakliteratuur
  • Marketingkosten(website, visitekaartjes, e-mail, domeinregistratie etc.)
  • Eten/drinken(consumpties voor op je werk)
  • Zakelijke etentjes(vermeld op je bon waarom dit is geweest en met wie)
  • Reiskosten(Ov, trein en metro)
  • Kilometervergoeding 0,21 cent per kilometer(ook als je deze al uitbetaald krijgt van je opdrachtgever, ga je met de fiets of lopend dan kan je nog steeds de kilometers noteren.
  • Tankbonnen en facturen van je onderhoud als je de auto privé voor zakelijk gebruikt. De btw mag hier namelijk verrekend worden.
  • Alle kosten van je auto, indien deze zakelijk staat vermeld( je mag dan alle tankkosten, onderhoud, eventuele leasekosten, wasstraat kosten, parkeerkosten declareren) Hier tegenover staat wel dat je bijtelling moet betalen van 22% van de cataloguswaarde)
  • 50% van je internetabonnement thuis, als deze niet in een pakket is samengesteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik kosten heb voor zakelijke kleding of persoonlijke verzorging?


Werkkleding.
Als je werkkleding hebt, mag je de enkel de kosten opgeven als het voldoet aan 1 van de volgende 3 eisen;

  1. De kleding is hoofdzakelijk of uitsluitend te dragen in het kader van het werk. Denk hierbij aan werkschoenen en overalls maar ook bijvoorbeeld kostuums voor op het podium. Hierbij moet echt vast te stellen zijn dat de kleding in principe niet privé valt te dragen
  2. De werkkleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar bedrijfslogo of ander beeldkenmerk van het bedrijf (van minimaal 70 cm²).
  3. De kleding wordt gedragen op de werkplek en daar achtergelaten in bijvoorbeeld een kast of locker. Hierbij mag het niet gaan om een werkruimte in huis, tenzij dit een kwalificerende werkruimte aan huis is. 
    Wat is een kwalificerende werkruimteaan huis?
    De werkruimte is zelfstandig als deze een eigen ingang/opgang heeft en als de werkruimte een eigen sanitaire voorziening heeft. Met als voorbeeld; de werkruimte moet je kunnen verhuren aan een onbekende. 
  4. Voldoe je hier aan? Dan zijn zowel de kosten als de btw zakelijk aftrekbaar.


Persoonlijke verzorging?

In principe zijn kosten voor persoonlijke verzorging niet aftrekbaar.
Je hebt wel uitzonderingen als je voor je werk moet optreden. Denk bijvoorbeeld aan acteerwerk, presenteren, een topsporter bent, etc. Zolang je kan bewijzen dat je de kosten noodzakelijk zijn om je werk goed uit te kunnen voeren en je in deze groep valt, mag je deze (na een correctie voor privégebruik) opgeven.
Belangrijk: houdt er wel rekening mee dat het uitsluitend om extra kosten moet gaan en niet om kosten die je persoonlijk ook zou hebben gemaakt.
Als je hier gebruik van mag maken, ga er dus bescheiden mee om.

Kosten voor schmink en make up voor performances
De kosten zijn aftrekbaar en horen onder ‘overige inkoopkosten’.
Deze maak je natuurlijk direct om je beroep te kunnen uitoefenen.

“Ik heb kleding nodig om er goed uit te zien voor mijn klanten, kan ik deze kosten aftrekken?”
Het antwoord hierop is nee.  Volgens de belastingdienst: "Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten: het voeren van een zekere staat." Oftewel, je mag geen kosten aftrekken om er representatief uit te zien.

Mag ik mijn mobiele telefoonkosten opvoeren?

Voor ondernemers en dus ook zzp'ers zijn zakelijke telefoongesprekken over het algemeen fiscaal aftrekbaar. Met name als zzp'er is je privé leven vaak zo nauw verbonden met de werkzaamheden die je verricht dat je veel tijd tijd spendeert aan het uitzoeken, contact leggen, voorbeiden en praten over je onderneming. Welke voorwaarden stelt de Belastingdienst bij een telefoon van de zaak?

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

Alle btw die gerekend is op de kosten van een telefoon van je onderneming zijn aftrekbaar. De btw op de factuur wordt zodoende verrekenen bij de aangifte omzetbelasting. Daarnaast zijn alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit geldt voor zowel je abonnements- en gesprekskosten als je dataverbruik. 

De Belastingdienst

Zakelijke kosten volgens de belastingdienst

De belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

 

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar. Zakelijke kosten zijn dus kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor om je onderneming draaiende te houden.

 

Lees hier de hele uitleg en toelichting van De Belastindienst.

Zakelijke kosten (belastingdienst.nl)

 

Geen bon, geen zakelijke uitgave!

Houd er rekening mee dat een afschrijving van de betaalde kosten via de bank niet voldoet. Indien je kosten gemaakt hebt, dien je net als bij al je andere uitgaven een factuur of bon met de btw vermelding te hebben die aan je onderneming gericht is. Maak dus een foto van al je bonnen en voeg deze toe aan je administratie.

  • KvK inschrijving/uittreksel
  • VOG-aanvragen
  • Abonnementen/Contributies(denk aan Solopartners/FNV-bond)
  • Bedrijf aansprakelijkheidsverzekeringen( dit is een verzekering voor je onderneming)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering( een verzekering die je ziekte dekt)
  • Pensioenfonds( wat je betaald voor het sparen van je pensioen)
  • Aktetas(tas voor je werk die noodzakelijk is)
  • Relatiegeschenken/ cadeaubonnen tijdens de feestdagen(Je krijgt hier 80% van vergoedt)Richtlijn € 1000,- jaarlijks
  • Servicekosten/Bemiddelingskosten/Facturatiekosten
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen(laptop, telefoon, oordopjes etc)
  • Hotelovernachtingen(indien dit noodzakelijk is, verre diensten)
  • Bedrijfskleding(alleen met logo 70 cm of kleding die noodzakelijk is op de werkvloer)
  • Kosten voor het wassen van je kleding thuis. Het aantal wasjes per week dien je ergens bij te houden. € 2,- per wasje kan er aangehouden worden.
  • Wasmiddel die je gebruikt om je bedrijfskleding te wassen. Let op! Alleen voor je bedrijfskleding
  • Eventuele bedrijfsschoenen(die noodzakelijk zijn om goed je werk te verrichten)
  • Bankkosten ( de kosten die je betaald voor het gebruik van je zakelijke rekening.
  • Boekhoudkosten(kosten van je boekhouder)
  • Aanschaf e-herkenning(Digid-code voor bedrijven)
  • Telefoonabonnement(deze moet wel afgeschreven worden van je zakelijke rekening)
  • Cursussen/Opleidingskosten(alleen als dit noodzakelijk is voor je werk, omscholing naar een ander beroep mag niet!)
  • Aanschaf kantoorartikelen( agenda’s, pennen, schriften etc.)

 

  • Kantoorbenodigdheden voor thuis zoals een bureaustoel, bureau en overige inrichting daar mag alleen de btw als kosten geboekt worden. Niet de volledige kosten zijn aftrekbaar.

 

  • Huur bedrijfsruimte
  • Vakliteratuur
  • Marketingkosten(website, visitekaartjes, e-mail, domeinregistratie etc.)
  • Eten/drinken(consumpties voor op je werk)
  • Zakelijke etentjes(vermeld op je bon waarom dit is geweest en met wie)
  • Reiskosten(Ov, trein en metro)
  • Kilometervergoeding 0,21 cent per kilometer(ook als je deze al uitbetaald krijgt van je opdrachtgever, ga je met de fiets of lopend dan kan je nog steeds de kilometers noteren.
  • Tankbonnen en facturen van je onderhoud als je de auto privé voor zakelijk gebruikt. De btw mag hier namelijk verrekend worden.
  • Alle kosten van je auto, indien deze zakelijk staat vermeld( je mag dan alle tankkosten, onderhoud, eventuele leasekosten, wasstraat kosten, parkeerkosten declareren) Hier tegenover staat wel dat je bijtelling moet betalen van 22% van de cataloguswaarde)
  • 50% van je internetabonnement thuis, als deze niet in een pakket is samengesteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik kosten heb voor zakelijke kleding of persoonlijke verzorging?


Werkkleding.
Als je werkkleding hebt, mag je de enkel de kosten opgeven als het voldoet aan 1 van de volgende 3 eisen;

  1. De kleding is hoofdzakelijk of uitsluitend te dragen in het kader van het werk. Denk hierbij aan werkschoenen en overalls maar ook bijvoorbeeld kostuums voor op het podium. Hierbij moet echt vast te stellen zijn dat de kleding in principe niet privé valt te dragen
  2. De werkkleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar bedrijfslogo of ander beeldkenmerk van het bedrijf (van minimaal 70 cm²).
  3. De kleding wordt gedragen op de werkplek en daar achtergelaten in bijvoorbeeld een kast of locker. Hierbij mag het niet gaan om een werkruimte in huis, tenzij dit een kwalificerende werkruimte aan huis is. 
    Wat is een kwalificerende werkruimteaan huis?
    De werkruimte is zelfstandig als deze een eigen ingang/opgang heeft en als de werkruimte een eigen sanitaire voorziening heeft. Met als voorbeeld; de werkruimte moet je kunnen verhuren aan een onbekende. 
  4. Voldoe je hier aan? Dan zijn zowel de kosten als de btw zakelijk aftrekbaar.


Persoonlijke verzorging?

In principe zijn kosten voor persoonlijke verzorging niet aftrekbaar.
Je hebt wel uitzonderingen als je voor je werk moet optreden. Denk bijvoorbeeld aan acteerwerk, presenteren, een topsporter bent, etc. Zolang je kan bewijzen dat je de kosten noodzakelijk zijn om je werk goed uit te kunnen voeren en je in deze groep valt, mag je deze (na een correctie voor privégebruik) opgeven.
Belangrijk: houdt er wel rekening mee dat het uitsluitend om extra kosten moet gaan en niet om kosten die je persoonlijk ook zou hebben gemaakt.
Als je hier gebruik van mag maken, ga er dus bescheiden mee om.

Kosten voor schmink en make up voor performances
De kosten zijn aftrekbaar en horen onder ‘overige inkoopkosten’.
Deze maak je natuurlijk direct om je beroep te kunnen uitoefenen.

“Ik heb kleding nodig om er goed uit te zien voor mijn klanten, kan ik deze kosten aftrekken?”
Het antwoord hierop is nee.  Volgens de belastingdienst: "Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten: het voeren van een zekere staat." Oftewel, je mag geen kosten aftrekken om er representatief uit te zien.

Mag ik mijn mobiele telefoonkosten opvoeren?

Voor ondernemers en dus ook zzp'ers zijn zakelijke telefoongesprekken over het algemeen fiscaal aftrekbaar. Met name als zzp'er is je privé leven vaak zo nauw verbonden met de werkzaamheden die je verricht dat je veel tijd tijd spendeert aan het uitzoeken, contact leggen, voorbeiden en praten over je onderneming. Welke voorwaarden stelt de Belastingdienst bij een telefoon van de zaak?

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

Alle btw die gerekend is op de kosten van een telefoon van je onderneming zijn aftrekbaar. De btw op de factuur wordt zodoende verrekenen bij de aangifte omzetbelasting. Daarnaast zijn alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit geldt voor zowel je abonnements- en gesprekskosten als je dataverbruik. 

Ondernemerschap

Zakelijke kosten volgens de belastingdienst

De belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

 

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar. Zakelijke kosten zijn dus kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor om je onderneming draaiende te houden.

 

Lees hier de hele uitleg en toelichting van De Belastindienst.

Zakelijke kosten (belastingdienst.nl)

 

Geen bon, geen zakelijke uitgave!

Houd er rekening mee dat een afschrijving van de betaalde kosten via de bank niet voldoet. Indien je kosten gemaakt hebt, dien je net als bij al je andere uitgaven een factuur of bon met de btw vermelding te hebben die aan je onderneming gericht is. Maak dus een foto van al je bonnen en voeg deze toe aan je administratie.

  • KvK inschrijving/uittreksel
  • VOG-aanvragen
  • Abonnementen/Contributies(denk aan Solopartners/FNV-bond)
  • Bedrijf aansprakelijkheidsverzekeringen( dit is een verzekering voor je onderneming)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering( een verzekering die je ziekte dekt)
  • Pensioenfonds( wat je betaald voor het sparen van je pensioen)
  • Aktetas(tas voor je werk die noodzakelijk is)
  • Relatiegeschenken/ cadeaubonnen tijdens de feestdagen(Je krijgt hier 80% van vergoedt)Richtlijn € 1000,- jaarlijks
  • Servicekosten/Bemiddelingskosten/Facturatiekosten
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen(laptop, telefoon, oordopjes etc)
  • Hotelovernachtingen(indien dit noodzakelijk is, verre diensten)
  • Bedrijfskleding(alleen met logo 70 cm of kleding die noodzakelijk is op de werkvloer)
  • Kosten voor het wassen van je kleding thuis. Het aantal wasjes per week dien je ergens bij te houden. € 2,- per wasje kan er aangehouden worden.
  • Wasmiddel die je gebruikt om je bedrijfskleding te wassen. Let op! Alleen voor je bedrijfskleding
  • Eventuele bedrijfsschoenen(die noodzakelijk zijn om goed je werk te verrichten)
  • Bankkosten ( de kosten die je betaald voor het gebruik van je zakelijke rekening.
  • Boekhoudkosten(kosten van je boekhouder)
  • Aanschaf e-herkenning(Digid-code voor bedrijven)
  • Telefoonabonnement(deze moet wel afgeschreven worden van je zakelijke rekening)
  • Cursussen/Opleidingskosten(alleen als dit noodzakelijk is voor je werk, omscholing naar een ander beroep mag niet!)
  • Aanschaf kantoorartikelen( agenda’s, pennen, schriften etc.)

 

  • Kantoorbenodigdheden voor thuis zoals een bureaustoel, bureau en overige inrichting daar mag alleen de btw als kosten geboekt worden. Niet de volledige kosten zijn aftrekbaar.

 

  • Huur bedrijfsruimte
  • Vakliteratuur
  • Marketingkosten(website, visitekaartjes, e-mail, domeinregistratie etc.)
  • Eten/drinken(consumpties voor op je werk)
  • Zakelijke etentjes(vermeld op je bon waarom dit is geweest en met wie)
  • Reiskosten(Ov, trein en metro)
  • Kilometervergoeding 0,21 cent per kilometer(ook als je deze al uitbetaald krijgt van je opdrachtgever, ga je met de fiets of lopend dan kan je nog steeds de kilometers noteren.
  • Tankbonnen en facturen van je onderhoud als je de auto privé voor zakelijk gebruikt. De btw mag hier namelijk verrekend worden.
  • Alle kosten van je auto, indien deze zakelijk staat vermeld( je mag dan alle tankkosten, onderhoud, eventuele leasekosten, wasstraat kosten, parkeerkosten declareren) Hier tegenover staat wel dat je bijtelling moet betalen van 22% van de cataloguswaarde)
  • 50% van je internetabonnement thuis, als deze niet in een pakket is samengesteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik kosten heb voor zakelijke kleding of persoonlijke verzorging?


Werkkleding.
Als je werkkleding hebt, mag je de enkel de kosten opgeven als het voldoet aan 1 van de volgende 3 eisen;

  1. De kleding is hoofdzakelijk of uitsluitend te dragen in het kader van het werk. Denk hierbij aan werkschoenen en overalls maar ook bijvoorbeeld kostuums voor op het podium. Hierbij moet echt vast te stellen zijn dat de kleding in principe niet privé valt te dragen
  2. De werkkleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar bedrijfslogo of ander beeldkenmerk van het bedrijf (van minimaal 70 cm²).
  3. De kleding wordt gedragen op de werkplek en daar achtergelaten in bijvoorbeeld een kast of locker. Hierbij mag het niet gaan om een werkruimte in huis, tenzij dit een kwalificerende werkruimte aan huis is. 
    Wat is een kwalificerende werkruimteaan huis?
    De werkruimte is zelfstandig als deze een eigen ingang/opgang heeft en als de werkruimte een eigen sanitaire voorziening heeft. Met als voorbeeld; de werkruimte moet je kunnen verhuren aan een onbekende. 
  4. Voldoe je hier aan? Dan zijn zowel de kosten als de btw zakelijk aftrekbaar.


Persoonlijke verzorging?

In principe zijn kosten voor persoonlijke verzorging niet aftrekbaar.
Je hebt wel uitzonderingen als je voor je werk moet optreden. Denk bijvoorbeeld aan acteerwerk, presenteren, een topsporter bent, etc. Zolang je kan bewijzen dat je de kosten noodzakelijk zijn om je werk goed uit te kunnen voeren en je in deze groep valt, mag je deze (na een correctie voor privégebruik) opgeven.
Belangrijk: houdt er wel rekening mee dat het uitsluitend om extra kosten moet gaan en niet om kosten die je persoonlijk ook zou hebben gemaakt.
Als je hier gebruik van mag maken, ga er dus bescheiden mee om.

Kosten voor schmink en make up voor performances
De kosten zijn aftrekbaar en horen onder ‘overige inkoopkosten’.
Deze maak je natuurlijk direct om je beroep te kunnen uitoefenen.

“Ik heb kleding nodig om er goed uit te zien voor mijn klanten, kan ik deze kosten aftrekken?”
Het antwoord hierop is nee.  Volgens de belastingdienst: "Bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten: het voeren van een zekere staat." Oftewel, je mag geen kosten aftrekken om er representatief uit te zien.

Mag ik mijn mobiele telefoonkosten opvoeren?

Voor ondernemers en dus ook zzp'ers zijn zakelijke telefoongesprekken over het algemeen fiscaal aftrekbaar. Met name als zzp'er is je privé leven vaak zo nauw verbonden met de werkzaamheden die je verricht dat je veel tijd tijd spendeert aan het uitzoeken, contact leggen, voorbeiden en praten over je onderneming. Welke voorwaarden stelt de Belastingdienst bij een telefoon van de zaak?

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

Alle btw die gerekend is op de kosten van een telefoon van je onderneming zijn aftrekbaar. De btw op de factuur wordt zodoende verrekenen bij de aangifte omzetbelasting. Daarnaast zijn alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit geldt voor zowel je abonnements- en gesprekskosten als je dataverbruik. 

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.